ابرپروژه تبریز همچنان خاک میخورد
مشکلات فنی و رعایت نشدن اصول شهرسازی در میدان آذربایجان، تکمیل این طرح عمرانی را با تاخیر چند ساله مواجه کرده است
میدان آذربایجان ابرپروژهای است که قرار بود، با چندین روگذر و زیرگذر، از بار ترافیکی کلانشهر تبریز کم کند، اما چند سالی میشود که نیمهکاره رها شده است. میدان آذربایجان همان پروژهای است که طرح و ماکت جذابی داشت و اینک به یک طرح راکد و فراموششده تبدیل شده است.
به گزارش مهر، میدان بزرگ آذربایجان، با وسعت 5 /12 هکتار که 5 /1 برابر وسعت میدان آزادی تهران است، یکی از بزرگترین میدانهای شهری ایران محسوب میشود؛ پروژهای که قصد داشت امکان دسترسی به 4 مسیر بزرگراه شهید بابایی، اتوبان پاسداران، بزرگراه آذربایجان و بزرگراه ستارخان را از طریق خطوط رفت و برگشت هموار کند، اما وضعیت کنونی آن را از هدفش دور کرده است. این پروژه شامل 3 رمپ در قالب مسیرهای طبقاتی و همچنین آکس عبور تراموا، عابرپیاده و دوچرخه است.
روزهایی که گذشت
آبانماه سال گذشته بود که «محرم محمدزاده» عضو شورای شهر تبریز با تاکید بر اینکه ماکت این پروژه عظیم از سوی مهندسان و معاونت کمیسیون عمرانی شورای شهر تایید نشده است، بیان کرد: تمام مشکلات و ایرادهای این پروژه با تمام هزینههایش در کمیسیون عمران شورای شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفته و به کمیسیون تحقیق و نظارت این شورا ارجاع داده شده است. تمام اعضای شورا به شدت پیگیر وضعیت پروژه میدان آذربایجان هستند. قرار نیست با تمام هزینههای صرفشده کاری پیش نرود.
در دیماه این سال هم «کریم صادقزاده» دیگر عضو شورا با ابراز تاسف از تاخیر در اتمام پروژه میدان آذربایجان، خواستار انجام کارشناسیهای لازم برای شفافسازی شد و اظهار کرد: پروژه میدان آذربایجان از نظر فنی و اصول شهرسازی مشکلات اساسی دارد. آنچه مشخص است اینکه خیانتهای آشکار زیادی، چه از نظر مالی و چه از نظر فنی، صورت گرفته است.
از تمام دستگاههای نظارتی و بازرسی، دادگستری، استاندار و نمایندگان مجلس تقاضای جدی دارم که به این موضوع به طور جدی ورود و با انجام بررسیها و کارشناسیهای لازم برای مردم شفافسازی کنند و اگر افرادی در هر موقعیتی خیانتی کردهاند، آنها را به دست قانون بسپارند و برای اعاده بیتالمال، اقدامات قاطع قانونی انجام دهند.
گلایه شهروندان
«امیر حسینخانی»، یک راننده تاکسی در تبریز، میگوید: در طول روز حداقل ۳ بار به این مسیر میآیم. ناتمام ماندن این پروژه باعث به وجود آمدن ترافیک شده است. این پروژه باید هرچه زودتر تکمیل شود تا مشکلات ترافیک کاهش پیدا کند چراکه ما همواره در این مسیر با ترافیک روبهرو هستیم. مسئولان باید رسیدگی کنند.
یکی از شهروندان تبریزی هم بیان میکند: میدان آذربایجان قرار بود ۳ سال پیش افتتاح شود و با تمام مشکلاتی که برای مردم منطقه به وجود آورده بود، منتظر افتتاح یک چیز آبرومند در این منطقه از شهر بودیم؛ مشکلاتی مانند ترافیک، گرد و خاک حاصل از عملیات خاکبرداری و... که تحمل آنها با وعدهای که داده شده بود، آسان بود. ولی امروز این پروژه، با وجود تغییر در طرح آن، هنوز به پایان نرسیده است و هر روز اخبار جدیدی به گوش میرسد.
«علی شریفی» ادامه میدهد: برای کلانشهر تبریز که شهر اولینها نامیده میشود، خوب نیست چنین پروژه عظیمی به درازا بکشد. نزدیکی این میدان به فرودگاه و خروجی شمال غرب تبریز منظره نازیبایی از شهر اولینها پیش چشم مسافران و گردشگران قرار داده است. کلانشهری که ورودیاش این باشد، مطمئنا بقیه مناطق آن نیز از زیبایی شهری مدرن بیبهره خواهند بود.
در انتظار پاسخ دستگاههای نظارتی
نایبرئیس شورای شهر تبریز مدیریت چندگانه و دخالتهای بیجا را مهمترین عامل در منحرف شدن پروژه از مسیر اصلی خود عنوان میکند و میگوید: پروژه میدان آذربایجان به طور مکرر در کمیسیون عمران شورای شهر بررسی و به دستگاههای نظارتی و کمیسیون نظارت این شورا ارجاع داده شده است. اکنون منتظر پاسخ دستگاههای نظارتی هستیم تا مشخص شود مشکلات این طرح چه بوده و چرا تغییر یافته است.
«سونیا اندیش» ادامه میدهد: تغییر طرح اولیه، پیمانکار و حتی دستگاههای نظارتی باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار و عاملی برای طولانی شدن این پروژه شدهاند. انحراف از پروژه برای همه دردسرساز میشود. نظارت و پیگیری در خصوص تمام نشدن پروژه از سوی شورای شهر تبریز صورت پذیرفته و به دستگاههای نظارتی ارجاع داده شده است. امید است با همکاری شهرداری و دستگاههای نظارتی کار پیش برود.
وی اظهار میکند: میدان آذربایجان بزرگترین میدان در کلانشهر تبریز است و به سختی میتوان مشابه آن را در سایر کلانشهرها یافت. امیدوار بودیم میدان آذربایجان نماد شهر شود و بر زیبایی آن بیفزاید و از ترافیکش هم کم کند که تاکنون ممکن نشده است. امیدوارم دستگاههای نظارتی هرچه سریعتر به این مشکل رسیدگی کنند.
۹۰۰ شمعکوبی در پروژه
اندیش یکی از دلایل اصلی ناتمام ماندن این پروژه را جابهجایی راستگردها و چپگردها عنوان میکند و میگوید: یک مشکل که در طراحی جدید میدان وجود دارد، این است که حین حرکت از فرودگاه به سمت اتوبان پاسداران، به جای عبور از زیرگذر، باید دوباره میدان را دور زد.نایبرئیس شورای شهر تبریز تاکید میکند: ۹۰۰ شمعکوبی که تعدادی هم بدون استفاده ماندهاند، نشان میدهد در پروژه میدان آذربایجان شمعکوبی زیادی انجام گرفته اما به جای احداث پل روی این شمعکوبیها، چمن کاشته شده است.
شهرداری مصمم به تکمیل پروژه
شهردار تبریز با اشاره به اینکه بخشهای مختلف پروژه میدان آذربایجان فاز آسفالتریزی را پشت سر گذاشتهاند، بیان میکند: با خطکشی و تمهیدات ترافیکی در مسیر بلوار آذربایجان به شهید بابایی، به زودی شاهد بهرهبرداری این مسیر ارزشمند خواهیم بود. «ایرج شهینباهر» با تاکید بر تکمیل این طرح میافزاید: بخشهای مربوط به زیباسازی و توسعه فضای سبز نیازمند مطالعه و طراحی ویژه است تا مسیرها با مطلوبیت و جذابیت بیشتری در خدمت عموم باشند.
رویای افتتاح میدان آذربایجان محقق میشود؟
میدان بزرگ آذربایجان در شمال غرب شهر تبریز واقع شده و خروجی تبریز به سمت غرب آذربایجان شرقی و استانهای همجوار و همچنین خارج از کشور و نیز به سمت فرودگاه تبریز است. در هر ساعت حدود ۱۲ هزار خودرو در این میدان تردد میکنند که همین مساله موجب ایجاد ترافیک سنگین و برخورد خودروهای عبوری میشود.
اگرچه بنا بود این پروژه سال ۹۵ به اتمام برسد و تماما زیر بار ترافیک برود، همچنان این اتفاق رخ نداده و میدان آذربایجان به یکی از پروژههای عظیم خاکخورده شهری تبدیل شده است. شهروندان تبریزی هم از نبود روشنایی و اجرای ناقص پروژه میدان آذربایجان گلایه دارند که موجبات رخ دادن اتفاقات ناگوار را در این محل فراهم کرده است.
آنها خواستار تعیین و اعلام زمان بهرهبرداری کامل پروژهای هستند که قرار بوده گرهی از ترافیک شهر باز کند، نه اینکه خود بر ترافیک شمال غرب آن بیفزاید. البته این روزها تکمیل و بهرهبرداری این طرح برای شهروندان به رویا تبدیل شده است چون زمان آن مشخص نیست و بار مشکلات ترافیکی همچنان بر دوش شهروندان سنگینی میکند.